Среда, 25.06.2025, 01:24
Персональный сайт Елены Гребешковой
Главная | Регистрация | Вход Приветствую Вас Гость | RSS
Форма входа
Категории раздела
Учебные материалы [13]
Статьи [21]
Книги [0]
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 140
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Главная » Файлы » Статьи

    Диагностика компетенций предприятия
    [ Скачать с сервера (79.5 Kb) ] 19.10.2009, 10:37

    УДК 65.01

     

    В.А. Верба, О.М. Гребешкова,

    к.е.н., доценти кафедри стратегії підприємств,

    Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана

     

    Діагностика компетенцій підприємства

    Анотація. У статті зроблено критичний огляд методологічних підходів на ідентифікацію, оцінку і формування компетенцій підприємства за різними ієрархічними рівнями. Запропоновані і охарактеризовані етапи діагностування компетенцій на засадах системного підходу до розуміння природи підприємства як економічної організації.

    Ключові слова: активи підприємства, компетенції організації, стратегічний аналіз, управління знаннями, діагностика компетенцій.

     

    Розвиток стратегічного напрямку в сучасній економічній науці відзначається активним пошуком нових методів формування економічною організацією її конкурентних переваг. Ґрунтуючись на сучасному розумінню природи конкуренції (яка все частіше сприймається не просто як пряме зіткнення інтересів господарюючих суб’єктів, а розглядається з позицій «співконкуренції»), можна констатувати, що основна роль у створенні конкурентноздатного продукту належить специфічним характеристикам підприємства, що віддзеркалюють його унікальні здібності та знання, а також їх комбінації, та проявляються, наприклад, у репутації організації та інших нематеріальних активах підприємства. Ця гіпотеза набула поширення в новому напрямку ресурсної теорії фірми, що ґрунтується на концепції компетенцій підприємства.

    Вивчення природи компетенцій підприємства та їх ролі у забезпеченні його успішного довгострокового розвитку були започатковані К. Прахаладом і Ґ. Хемелом [1] у 1990 р. Подальший розвиток їх ідея отримала у роботах багатьох науковців та практиків у сфері стратегічного управління [2-4]. Останні декілька років ознаменовані активним пошуком методологічних засад виявлення й оцінки компетенцій підприємства та управління процесом їх формування [5, 6].

    Незважаючи на чисельні публікації з приводу природи компетенцій підприємства у зарубіжній і вітчизняній спеціальній літературі, а також активну зацікавленість цією проблематикою практиків-бізнесменів, необхідно констатувати недостатню розвиненість методичного інструментарію діагностування компетенцій організації для його практичного застосування у практиці стратегічного управління.

    Центральною залишається проблема створення відповідного аналітичного інструментарію виявлення та оцінки компетенцій підприємства з метою подальшого їх розвитку, залучення та використання для досягнення стратегічних цілей підприємства. Ураховуючи вище зазначене метою цієї статті є критичний огляд існуючих підходів до ідентифікації, оцінки і формування компетенцій підприємства різних ієрархічних рівнів.

    Розглядаючи підприємство як ієрархічну систему прийняття управлінських рішень необхідно визначити, що для кожного управлінського рівня можна виокремити специфічні компетенції, що забезпечують появу чи підсилення конкурентних переваг підприємства у цілому. У такому контексті під компетенціями підприємства (організації) розуміється невід’ємна складова стратегічних активів сучасного підприємства, яка віддзеркалює комплекс колективного знання, досвіду та здібностей підприємства, що у поєднанні з унікальною технологією дозволяє створювати (підтримувати) конкурентні переваги та забезпечувати неповторну відмітність підприємства у певному ринковому оточенні.

    На нашу думку, компетенції доцільно ідентифікувати за п’ятьма рівнями, які знаходяться у чіткому ієрархічному зв’язку, а саме: 1) професійні компетенції, в яких утілюються базові знання, вміння та здібності особистості; 2) рольові компетенції, що характеризують лідерські та комунікаційні здібності, соціальну активність індивідуума у процесі організації та здійснення спільної діяльності людей у групах під час виконання певних виробничих завдань; 3) функціональні компетенції як характерні здібності підсистем підприємства здійснювати виробничі та комерційні функції оптимальним (максимально ефективним) способом; 4) стратегічні компетенції, що описують відмітні характеристики ділової стратегії підприємства у контексті її відповідності зовнішньому конкурентному середовищу; 5) ключові компетенції, які забезпечують потенційний доступ до різних ринків, визначають відмітні характеристики кінцевого продукту, забезпечують очевидну вигоду споживачу та практично не можуть бути відтворені конкурентами  [5, с. 26-27].
    Продовження див. у файлі
    Категория: Статьи | Добавил: Elena
    Просмотров: 719 | Загрузок: 168 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Имя *:
    Email *:
    Код *:
    Copyright MyCorp © 2025
    Создать бесплатный сайт с uCoz